Ontwikkeling curriculum

De opleidingen Gamedeveloper en Mediadeveloper kregen vanaf schooljaar 2020-2021 één nieuw kwalificatiedossier met de naam Software development. De nieuwe naam van de opleiding werd Software developer (SD).

Het curriculum is tot stand gekomen in co-creatie met het bedrijfsleven, alumni, docenten en studenten. Centraal stond de vraag: hoe maken we ons onderwijs toekomstbestendig?

Co-creatiesessies Eind december 2019 kwam het opleidingsteam bij A-lab in Amsterdam-Noord samen met studenten, alumni en vertegenwoordigers van bedrijven voor een co-creatiesessie. Ze werkten hierin aan leerlijnen, soft- en hard skills en toekomstbeelden van de opleiding en flexibilisering. In de pitches werden de volgende ideeën gelanceerd: Agile-based open school concept; Leraren experimenteren samen met studenten; De docent als onderzoeker; Creëer je eigen broedplaats, De docent als producent; De MaCampus. Deze eerste co-creatie sessie met het bedrijfsleven, alumni en de zittende studenten werd hoog gewaardeerd met een gemiddelde van 7,5 (inclusief docenten). De dag werd door het merendeel omschreven als ‘inspirerend’, ‘leerzaam’ en ‘nuttig’. In een volgende sessie, begin januari 2020, hebben de docenten en studenten wederom samen met het bedrijfsleven en alumni de basis ontwikkeld van het nieuwe raamwerk voor de opleiding Software developer.

Software developer on tour Ter inspiratie en kennisdeling ging het gehele team in februari 2020 ‘on tour’. De ochtend begon bij Codam, daarna door naar het XR Lab in Hilversum en vervolgens naar TechGround en TechConnect in West. Het was een leerzame en inspirerende dag. Docenten gaven aan goed inzicht te hebben gekregen in curricula van aanbieders als Codam en TechGround, de doelgroepen en toelatingseisen, hoe de opleiding nieuwe studenten zou kunnen werven met eigen ambassadeur studenten, meer inzicht in peer learning en feedback, inspiratie rondom projecten waarin studenten en docenten samen leren en hoe belangrijk soft skills zijn.

Toekomstgericht onderwijs In september 2020 zijn de nieuwe SD-studenten gestart in het vernieuwde curriculum waarbij beroepsopdrachten met echte opdrachtgevers de basis vormen van het onderwijs. Na het eerste semester kunnen studenten zelf hun route gaan kiezen .Doordat de inhoud en de hard en soft skills in co-creatie tot stand zijn gekomen, is dit nieuwe onderwijsprogramma toekomstgericht en sluit het goed aan bij de vraag vanuit de arbeidsmarkt. Bekijk de video voor meer uitleg bij de nieuwe onderwijsstructuur.