Verslag college van bestuur

Voor het Mediacollege Amsterdam was 2020 een ambitieus jaar vol verandering. Op 24 augustus heeft Marilene Streefland als nieuwe voorzitter van het college van bestuur het stokje van Han Smits overgenomen. Ter gelegenheid van zijn afscheid organiseerden we vanuit de Balie een speciale editie van MaTalks. ‘Innoveren in crisistijd’ was het thema van deze live-talkshow, met spraakmakende (oud)-studenten en beeldbepalers uit het mediawerkveld.

Kwaliteitsagenda 2019-2022 De rode draad in 2020 was het werk aan de kwaliteitsagenda 2019-2022. Deze kwaliteitsagenda sluit naadloos aan op het vierjarig instellingsplan van Ma (MaFuture/Get Connected 2017-2020). In 2022 zal een nieuw instellingsplan worden opgesteld voor de periode 2023-2026. In de komende twee jaar zal de kwaliteitsagenda dus nog belangrijker worden en mede richting geven aan de ambities van Ma.

Met deze agenda werkt Ma aan een viertal ambities: Ambitie 1: het Mediacollege Amsterdam is een school die goed onderwijs en flexibel maatwerk biedt aan studenten. Ambitie 2: het Mediacollege Amsterdam is een lerende, professionele organisatie. Ambitie 3: het Mediacollege Amsterdam is een innovatieve, onderzoekende en ondernemende school. Ambitie 4: het Mediacollege Amsterdam is een verbindende school.

Opbrengsten De eerste opbrengsten uit de kwaliteitsagenda zijn in 2020 duidelijk zichtbaar geworden. Een sprekend voorbeeld hiervan zijn de masterclasses met en voor alumni vanuit het project MaNext. MaNext is de community van oud-studenten van het Mediacollege Amsterdam, de school en bedrijven om kennis over de nieuwste ontwikkelingen in de mediabranche met elkaar te delen. Dit doen we o.a. door masterclasses, inspiratiesessies en andere evenementen voor alumni te organiseren, door hen te vragen met ons mee te denken en door vacatures en ander interessant nieuws te delen in de MaNext-groep op LinkedIn. >

Studenten en medewerkers In 2020 is stevig geïnvesteerd in het contact met onze studenten en medewerkers. Vanwege de coronamaatregelen moest het onderwijs zowel in het voorjaar als in het najaar omschakelen naar online lessen en werd thuiswerken de norm. Deze fysieke afstand heeft als risico dat de persoonlijke verbinding met Ma verzwakt, terwijl betrokkenheid nu belangrijker dan ooit is. Daarom is de studiebegeleiding geïntensiveerd en hebben de teams gezocht naar nieuwe werkvormen om online samen te werken. Naast de individuele, persoonlijke contacten met studenten is in 2020 hun mening gevraagd via de JOB-monitor. De uitkomsten van deze enquête laten een gemengd beeld zien. Naast aspecten waar Ma goed op scoort (zoals het thema omgeving, sfeer en veiligheid) zijn er aspecten waar duidelijk werk aan de winkel is. Een voorbeeld hiervan is de ontevredenheid over de stagebegeleiding vanuit Ma. Studenttevredenheid is, mede in reactie op deze JOB-monitor, aangemerkt als speerpunt voor 2021. Coronabeperkingen De werving van een nieuwe lichting studenten heeft in 2020 grotendeels te maken gehad met coronabeperkingen, waardoor de reguliere open dagen al gauw onmogelijk bleken. We zijn er in geslaagd om deze op andere wijze vorm te geven en hebben de aanmeldcijfers nauwlettend in de gaten gehouden. De ervaringen met (online) open dagen en andere nieuwe wervingsactiviteiten zullen goed van pas komen in 2021. Bekijk hier een van de edities van de DigitalTalks, onze online open dagen.

"We hebben onze open dagen vervangen door Digital Talks"

Medewerkersonderzoek Het medewerkersonderzoek, dat in 2020 is uitgevoerd, laat een positief beeld zien; het Mediacollege mag zelfs het predicaat ‘world class work place 2021’ voeren dankzij de stijgende scores. De stijgende scores op betrokkenheid en tevredenheid illustreren dat we in deze uitzonderlijke coronatijden goede stappen hebben gezet op dit vlak. Wij hebben naar aanleiding van de ongewone situatie de ruimte benut om thuiswerken, of op een veilige manier fysiek werken op school, optimaal te faciliteren, terwijl we de onderwijsdoelstelling maximaal in het oog hielden. Daarbij geldt het vasthouden van aandacht voor elkaar, bijvoorbeeld met een bloemetje. Dit heeft geleid tot vele enthousiaste reacties: • Heel verrassend! Van harte bedankt voor de prachtige bloemen en de gedachte erachter. • Dag Marilene en Martijn, wat een leuke verrassing zeg, zulke mooie bloemen! Heel attent!

Huisvesting en financiën Financieel staat het Mediacollege Amsterdam er goed voor. In 2020 zijn stevige investeringen gedaan in onderwijsvernieuwing, aanvullende arbeidsvoorwaarden (zoals de coronacompensatie voor medewerkers) en de onderwijsfaciliteiten. Diverse projectsubsidies hebben een impuls gegeven aan specifieke dossiers bij Ma, zoals op het vlak van VSV, duurzaamheid en STOA. In het oog springend is de huisvesting. In 2020 is weliswaar niet gestart met de nieuwbouw op de Contactweg, maar zijn wel de belangrijkste hobbels weggenomen. Zo heeft de gemeente Amsterdam op 9 juli 2020 de vergunning voor de nieuwbouw afgegeven, waarmee het verdere ontwerp - en straks de bouw zelf - van start kan. In maart 2021 gaat dan echt de eerste schep de grond in ten behoeve van de sanering. Tevens wordt in 2021 gekeken naar mogelijke grotere gebiedsontwikkelingen in Slotervaart: de ontwikkeling van Haven-stad - en de kansen en risico’s daarvan voor Ma.

Tot slot Zoals John Lennon al zong in 1980: Life is what happens when you’re busy making other plans. In onze plannen voor 2020 kwam het woord ‘corona’ niet voor. Toch heeft het jaar onmiskenbaar in het teken gestaan van het coronavirus en alle maatregelen die we hiervoor hebben getroffen. Dit heeft ons onderwijs op onderdelen onherkenbaar veranderd, van thuiswerken tot Ma-mondkapjes. Het was, in andere woorden, een loodzwaar jaar waarin we terug moesten naar de basis, om zo ons onderwijs draaiend te houden. Er is onmiskenbaar een achterstand op onderdelen ontstaan en we zullen de gevolgen van corona nog langere tijd voelen. Dat maakt scherp prioriteren en soms bijstellen van onze ambities noodzakelijk. Post-corona We kunnen met recht stellen dat Ma haar best heeft gedaan om van deze moeilijke omstandigheden het beste te maken. Post-corona is onze wens voor volgend jaar dat er weer meer mogelijk wordt en dat we tegelijk alle lessen van 2020 weten te behouden. Namens het gehele Mediacollege Amsterdam wensen wij je veel leesplezier met deze publieksversie van het jaardocument 2020. Het college van bestuur Marilene Streefland – voorzitter college van bestuur Martijn Groep – lid college van bestuur