Vakgroep Ondernemendheid

De totstandkoming De vakgroep Ondernemendheid komt sinds 2018 bij elkaar. De vakgroep bestaat uit docenten Ondernemersvaardigheden / Ondernemendheid van verschillende opleidingen. Door de juiste collega’s bij elkaar te brengen en regelmatig af te spreken, zijn de lijnen kort en creëren we de mogelijkheid om elkaar te inspireren met werkvormen en lesmateriaal. Dit is de belangrijkste doelstelling. Een belangrijk onderdeel van deze samenwerking is het vergelijken en helpen bij het organiseren en afnemen van elkaars examens. De vakgroep heeft de examens met elkaar vergeleken en tijdens een studiedag een nieuwe vorm uitgewerkt die breed inzetbaar is. Deze is gevalideerd door onderwijskundigen en daarna voor de opleidingen AV, MD, MV, GA en RV. Doordat de vakgroepleden bij elkaar geëxamineerd hebben, hebben we de vorm en de kwaliteit kunnen borgen. Na afloop van alle examens hebben we de examens tevens geëvalueerd, en waar nodig kleine aanpassingen gemaakt aan de examenopdracht. We hebben via het netwerk van de docenten gezorgd voor nieuwe aanwas m.b.t. externe beoordelaars uit het bedrijfsleven. Tot slot kan er op basis van het gezamenlijke examen ook een leerlijn opgesteld worden, waarbij gebruik wordt gemaakt van ‘best practices’.

Uitwisseling lesmateriaal Met de vakgroep hebben we geïnventariseerd welke docenten zich bezighouden met het thema ‘Ondernemendheid’, ook buiten specifieke kerntaken. Hierna begonnen we met het delen van lesmaterialen en werkvormen. Deze lessen zijn gecategoriseerd op onderwerp en zijn op MS Teams terug te vinden. Deze database helpt ook nieuwe docenten aan een goede start.

Afstemming leerlijnen Het afstemmen van de leerlijnen op elkaar heeft vele voordelen. De studenten worden op hetzelfde niveau opgeleid per opleiding, er wordt efficiënter omgegaan met de beschikbare tijd van de docenten in de onderwijsontwikkeling, nieuwe docenten krijgen een zachtere landing door ze materialen aan te reiken en tot slot kan er al voorgesorteerd worden op de volgende stap in MaMaatwerk: hybride en gemixte opleidingen en uitwisselbare units. We hebben een aanzet gemaakt voor een universele leerlijn Ondernemersvaardigheden, gekoppeld aan het kwalificatiedossier. Dit is op basis van de huidige leerlijn, maar deze is herzien, waarbij goed is gekeken naar de eisen in het Kwalificatiedossier (onderdeel ‘De startende ondernemer’), de vertaling die StECI heeft gemaakt en de nieuwe vorm van de feitelijke examenopdracht. Hierbij is een vertaling gemaakt van een hoog naar laag abstractieniveau.

De Proeve van Bekwaamheid Om ondernemende studenten op te leiden is het belangrijk dat het onderdeel van de PvB ‘De startende ondernemer’ voldoet aan de nieuwe StECI opbouw en dat de verschillende opleidingen hetzelfde niveau en dezelfde inhoud afnemen. In een studiedag is er met zes opleidingen afstemming gevonden over een examenvorm en de bijpassende formats. Het examen is doorgesproken met de onderwijskundigen en vastgesteld door de examencommissie.

Dit is gebruikt tijdens de examens bij RV, AV, GA en MV in 2020.

Er is kritisch gekeken naar het Kwalificatiedossier, de StECI toetsformulieren en de vraag vanuit het werkveld. In de nieuwe vorm en formats konden de betrokken opleidingen zich vinden. Het uitrollen van deze nieuwe vorm bleek het over het algemeen goed te werken, omdat het een eenduidig verhaal is. Ook is de opzet toepasbaar voor zowel de groep studenten die in loondienst gaat als die als zelfstandig ondernemer willen starten.

Vooruitblik 2021-2022 Het belangrijkste succes van de vakgroep Ondernemendheid is de gezamenlijk ontwikkelde examenopdracht en de bijbehorende organisatie, waarbij docenten elkaar ondersteunen in het organiseren en afnemen van examens. Vanwege wijzigingen in Kwalificatiedossiers hebben meerdere opleidingen te maken met het verdwijnen uit het examen van de aparte ONV kerntaak.

In plaats daarvan zullen de werkprocessen deels worden verplaatst binnen de andere kerntaken. Het aankomend jaar zal de vakgroep Ondernemendheid gaan onderzoeken welke manier van toetsen relevant zal zijn voor de cohorten met deze nieuwe Kwalificatiedossiers. Wellicht dat er dan opnieuw gekeken kan worden naar de leerlijnen die worden aangeboden, passend binnen Maatwerk.