Ondernemersloket

Het Ondernemersloket: voor studenten die hun ondernemersdroom waar willen maken

Het Ondernemersloket is een platform voor kennis en coaching over ondernemen. Het loket is voor iedere student en oud-student van Ma die vragen heeft over ondernemen, eigen baas zijn en het opstarten van een bedrijfsidee. Naast een wekelijks spreekuur is er ook een coachingstraject, waarbij je inzicht krijgt in de praktische kant van ondernemen, zoals hoe het werkt met belastingen en verplichtingen, en hoe je jezelf en je product/dienst in de markt kunt zetten.

Waarom een Ondernemersloket? In schooljaar 2020-2021 is het Ondernemersloket gestart onder leiding van het projectteam Ondernemendheid. We kwamen erachter dat steeds meer studenten al tijdens hun opleiding bezig zijn met ondernemen of de ambitie hebben om na hun studie te gaan ondernemen. En zo de mogelijkheid creëren om geld te verdienen met werk dat relevant is voor hun opleiding en de branche. Zo werken ze tegelijkertijd aan hun portfolio. Daarom hebben we een programma opgezet, buiten het curriculum om, waarin studenten op vrijwillge basis kunnen deelnemen aan een coachingsprogramma. Het is een ‘extra’ dat we aan deze studenten bieden, om zo ruimte en erkenning te geven aan hun ondernemendheid. Online én fysiek Vanwege corona is het Ondernemersloket online gestart. De online opzet bleek een effectieve tool om de studenten tegemoet te komen in hun ondernemerschap. Maar we werken er ook aan om een fysieke locatie te openen: een inspirerende ruimte, op een zichtbare plek op school, die op meerdere vaste momenten per week open is. De laagdrempelige opzet maakt dat ondernemerschap zich zal uitbreiden, binnen de school en ook naar buiten.

Resultaten enquête Ter voorbereiding op de start van het loket is in september 2020 een enquête onder alle studenten verspreid, waarop een kleine driehonderd studenten reageerden. Op de vraag of studenten ambitie hebben om te starten als ondernemer of welke andere ambitie zij hebben na hun opleiding kwamen de volgende resultaten: • 47% geeft aan na de opleiding te willen doorstuderen • 38% geeft aan om tijdens of na de opleiding te willen starten als ondernemer • 26% geeft aan al actief te zijn als zelfstandig ondernemer, waarvan het merendeel al actief opdrachten heeft en anderen zich alleen hebben ingeschreven als ondernemer. • 17% geeft aan graag in loondienst te willen na de opleiding • 7% geeft aan in bezit te zijn van een uniek bedrijfsidee en zegt dat graag te willen uitwerken in een onderneming.

Coachingsprogramma, masterclasses en spreekuur

Dit jaar heeft het Ondernemersloket drie coachingsprogramma’s van elk vijf weken georganiseerd en meerdere masterclasses (zie elders in dit magazine), waarbij naast studenten ook alumni welkom waren om tips en advies te krijgen voor hun onderneming. Coachingsprogramma Gemiddeld namen er zo’n 10 tot 15 studenten van vrijwel alle opleidingen van Ma en uit alle jaren deel aan het programma. Tijdens het lesprogramma werkten de studenten aan hun bedrijfsidee, kregen zij training in marketing en promotie, werkten zij aan hun bedrijfsadministratie en leerden zij hoe ze hun bedrijf kunnen pitchen. De lesprogramma's eindigen dan ook altijd met een pitch. Het hoogtepunt was de afsluiting van lichting 2 (zie hieronder), die fysiek en op locatie was en waarbij deelnemers uit zowel de eerste als tweede lichting voor elkaar en een kleine groep professionals hun bedrijfsidee hebben gepitched. Ook werd er tijdens dit evenement in Broedplaats Contact volop genetwerkt.

(Online) spreekuur Wekelijks is er op maandag een online spreekuur in MS Teams Ondernemersloket. Studenten van alle opleidingen en alle leerjaren kunnen hier vragen stellen via de chat. Olmo Garcia Koel (docent Game artist) en Miloš Despotović (docent Software developer) beantwoorden de vragen. Beiden hebben ruime ervaring met het opzetten en runnen van ondernemingen. Een mooie bijkomstigheid is dat het online-kanaal ook interactie tussen studenten van verschillende opleidingen faciliteert en stimuleert. Studenten met verschillende achtergronden geven elkaar advies zonder tussenkomst van d coaches.

Stefan van der Kort, student Mediavormgever en verantwoordelijk voor de huisstijl van het Ondernemersloket (zie elders in dit magazine), vatte zijn deelname aan het programma als volgt samen:

“Als ondernemen hetzelfde is als een berg beklimmen, is het Ondernemersloket een skilift die mij een stuk omhoog heeft geholpen.”

Bedrijfspitches

Een van de hoogtepunten dit schooljaar waren de bedrijfspitches van verschillende deelnemers uit het eerste en tweede coachingsprogramma. Zij pitchten hun bedrijfsidee live op het podium van Broedplaats Contact, als afsluiting van het programma. Het was dit schooljaar het enige fysieke moment waarin we elkaar live konden ontmoeten. Na zes weken online sessies over alle aspecten die komen kijken bij het opzetten en verder brengen van je eigen bedrijf(sidee) konden de deelnemers hun pitch live doen en coaches Olmo Garcia Koel en Miloš Despotović ontmoeten. Ook verschillende studenten van de eerste lichting waren uitgenodigd. Spotlights aan Met een heus podium, spotlights aan en publiek op de tribune waren de zenuwen van nabij te voelen. Maar wat deden ze het goed! Van multimediaproducties om discriminatie en stereotypering tegen te

gaan tot een sleutelhanger voor een goed doel, en van huisstijlen, video’s en belevingen als concept tot een softwaretool voor multiplayer games, over alles was goed nagedacht en had de potentie om verder te groeien. Wat opviel: alle studenten hadden een persoonlijk verhaal, dat hen motiveerde en op het spoor zette van hun bedrijf(sidee). Wij zijn heel benieuwd hoe iedereen verder gaat en blijven de studenten volgen. Netwerken De deelnemers benutten dit evenement direct goed om met elkaar te netwerken en zo werd de kracht van het Ondernemersloket, waarin studenten van verschillende opleidingen met elkaar connecten, nog meer duidelijk.

  • Andrea Wesselman (4e jaars Audiovisueel) wil aan de slag met multimediaproducties om discriminatie en stereotypering tegen te gaan.
  • Estelle de Vries (1e jaars Ruimtelijk vormgever) bedacht een sleutelhanger om mensen sterkte te wensen en koppelt dit aan een goed doel.
  • Peter Schreuder (4e jaars Software developer) ontwikkelt een tool om multiplayer games mogelijk te maken.
  • Sven van Zweden (1e jaars Audiovisueel) hield een vlammende pitch waarin hij vertelde het concept ‘beleving’ te willen uitwerken.
  • Hugo Caspers (2e jaars Mediamanager) richt zich met zijn videoproductiebedrijf Amigo Media op kleine ondernemers en vraagt daarvoor een maatschappelijk verantwoorde prijs.
  • En last but not least ontwikkelt Stefan van der Kort (2e jaars Mediavormgever) met zijn bedrijf Espant huisstijlen. En dat doet hij met verve, zoals blijkt uit de huisstijl die hij ontwierp voor het Ondernemersloket.

Ambities

De ambitie van het Ondernemersloket voor aankomend schooljaar is om nóg meer studenten te helpen met het realiseren van hun onderneming. Maar dat niet alleen: we willen ook fysiek aanwezig zijn op school, in de vorm van een plek waar studenten heen kunnen. Zo kunnen we hen nóg beter coachen en helpen hun ondernemersdroom waar te maken.