Alumnionderzoek

De mening van oud-studenten We blijven graag in gesprek met onze alumni. Wat doen we goed? Wat kan absoluut beter? In het voorjaar van 2021 werden we uitgenodigd deel te nemen aan het alumni-onderzoek ‘Het échte studiesucces’, uitgevoerd door Customeyes en gefaciliteerd vanuit de MBO Raad. We besloten de kans de mening van onze oud-studenten te horen over hun tijd op Mediacollege Amsterdam dan ook niet te laten lopen. Het onderzoek haalt feedback op bij alumni en de resultaten geven inzicht in hoe succesvol onze oud-studenten zijn op de arbeidsmarkt, in het vervolgonderwijs, in de samenleving en het leven. Daarnaast geven de uitkomsten een beeld van de bijdrage van Ma aan de ontwikkeling van de competenties die nodig zijn voor dit succes. De resultaten van het onderzoek zijn inmiddels bekend en aan ons teruggekoppeld. Met de gekregen feedback zijn we direct aan de slag gegaan. We onderzoeken nu op welke manier de gegeven tips een plek kunnen krijgen in ons curriculum, zodat ons onderwijs scherp blijft. We zijn daarnaast trots op de positieve punten, waarvan we er een paar noemen waar we hoog op scoren:

  • leren bedenken van creatieve oplossingen
  • stages zijn nuttig
  • positief terugkijken

Gastlessen, nascholing en meer De respondenten geven aan behoefte te hebben aan contact met oud-docenten en oud-studiegenoten. De helft van de respondenten is in voor het geven van een gastles. Ongeveer een derde heeft behoefte aan een vorm van nascholing, dit is in lijn met de benchmark. Het gaat hierbij vooral om verdieping in het eigen vakgebied en verplichte certificeringen. Ook is er interesse om te komen beoordelen of als docent aan de slag te gaan. Verder is er veel interesse in een reünie/netwerkevent en ook om te worden ingezet op open dagen. Voor dit alles is een rol weggelegd voor MaNext. Over het algemeen kijken de respondenten (75%) positief terug op hun tijd op het Mediacollege Amsterdam.