De onderzoekende school

Practoraat Het Nieuwe Kijken doet praktisch onderzoek naar de toepassing van nieuwe media - waaronder virtual reality en augmented reality - en de impact hiervan op het opleiden voor de creatieve industrie. Door praktijk, onderzoek en onderwijs te verbinden en in co-creatie te experimenteren en te ontwikkelen, kunnen we de student beter voorbereiden op de digitaliserende samenleving en het werkveld van de toekomst. Hierbij is de doelstelling tweeledig: nieuwe toepassingen en maakprocessen ontdekken en de mogelijke toepassing hiervan in de onderwijscontext onderzoeken.

XR lab Waar 2019 vooral in het teken stond van het vertalen en borgen van de losse experimenten in het practoraat naar een fysiek lab -het XR lab-, was 2020 het jaar waarin het XR lab als intern leerbedrijf en professionaliseringsplek voor docenten volwassen werd. Een van de projecten die dit jaar gelopen heeft, is Worship (het Unreal Engine project). Worship (Het Unreal Engine project) In de media verandert er veel wat betreft techniek en technologie. Het is belangrijk dat docenten up-to-date blijven. Alleen zo kunnen zij de studenten voorzien van de juiste informatie en skills om de arbeidsmarkt op gaan. We hebben onderzocht of dit kan binnen een professionele leeromgeving voor docenten waarbij ze projectmatig samen aan het werk gaan. Voor deze test case zijn we aan de slag gegaan met Unreal Engine (een veelgebruikte game engine). Er is veel vraag vanuit de arbeidsmarkt naar studenten met ervaring hierin. >

Hoe houd je voortgang bij? Docenten Robin Schuur en Richard Ram deden een half jaar onderzoek naar de verschillende mogelijkheden van deze leergemeenschap en experimenteren met de juiste vorm. Hoe houd je voortgang bij? Welk programma gebruik je ervoor? Hoe deel je onderzoeken met elkaar? Hoe kunnen wij docenten hierbij betrekken? Hoe kunnen wij studenten hierbij betrekken? Hoe kunnen wij draagvlak creëren bij andere docenten? Om deze vragen te beantwoorden hebben ze tijdens dit onderzoek een ‘co-op puzzle platformer’ gemaakt in de Unreal Engine waarbij je de andere speler steeds nodig hebt om verder te komen in de game. De game heet Worship en vindt plaats in een humoristische Aztekensetting. De God (in virtual reality) moet samenwerken met de mens (op console) om het magische kristal op het eindpunt te krijgen.

"XR lab was echt de innovatiemotor voor het onderwijs"

Innovatiemotor Elke fase van het project werd gedeeld op een MS Teams-pagina en in een wekelijkse MS Teams livestreamsessie, waarbij geïnteresseerde docenten konden aanhaken en vragen stellen. Deze sessies ontwikkelden zich van een passief hoorcollege tot actieve deelmomenten waarbij XR lab seniors en juniors én docenten en studenten deelnamen en gezamenlijk hun inzichten over Unreal vergrootten. Deze inzichten hebben de leads (senior en junior) verwerkt in een workshop voor de innovatieklas van Ma voor docenten, mede georganiseerd door Media Perspectives. Het doel van deze workshop was om de docenten de potentie van immersieve technieken te laten inzien, zodat ze ook de toepassing voor hun eigen onderwijspraktijk konden bedenken. Het interessante aan dit project is dat XR lab echt de innovatiemotor was voor het onderwijs. De uitwerking die Robin Schuur en Richard Ram hier hebben gekozen is een voorbeeld van hoe een soortgelijk proces kan verlopen. Maar meerdere vormen zijn denkbaar, waarbij de mate van betrokkenheid van het bedrijfsleven kan variëren. We zullen in de toekomst meerdere vormen gaan uittesten, waarbij ook het bedrijfsleven meer betrokken zal worden. Meer hierover op: www.xr-lab.nl.

Het practoraat Naast de activiteiten in het XR lab heeft het practoraat geïnvesteerd in de (online) community met onder andere het inrichten van een nieuwe website www.het nieuwekijken.amsterdam en het uitwisselen van ervaringen met andere practoraten.

Digital Talks Met de komst van corona werd een beroep gedaan op het practoraat om onder andere mee te denken over alternatieve invullingen van verschillende events. Zo heeft het practoraat een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de Digital Talks, de vervanging van de traditionele open dagen, en is er door een van de onderzoeksdocenten onderzoek gedaan naar de inzet van VR om les te geven op afstand. Tot slot is in 2020 de pilot voor de 'innovation accelerator’ gestart: een professionaliseringstraject voor nieuwsgierige docenten waarin zij kennismaken met nieuwe media, business- en innovatiemodellen en een inschatting leren maken welke innovaties relevant zijn voor de toekomst van Ma.

In virtual reality rondlopen in een schilderij van Johannes Vermeer