De ondernemende school
Ma leidt studenten op tot mediaspecialisten die zich hun leven lang ontwikkelen en flexibel om kunnen gaan met de snelle veranderingen die de branche en maatschappij kenmerken. Studenten worden uitgedaagd om hun eigen kwaliteiten in te zetten als het gaat om kansen grijpen, mogelijkheden zien en participeren op de arbeidsmarkt. Studenten die ondernemer willen worden, krijgen bij Ma begeleiding om hun ondernemerschap vorm te geven en te ontwikkelen.
Een ondernemende mindset creëren Het doel van het project Ondernemendheid is een ondernemende mindset creëren bij studenten, docenten en in de organisatie. Daarnaast werkt de projectgroep Ondernemendheid eraan het Mediacollege Amsterdam te positioneren als ondernemende onderwijsinstelling. Vier speerpunten Studenten worden geïnspireerd, gemotiveerd en vaardig gemaakt in ondernemendheid. We richten ons op onderstaande vier speerpunten:
1. De ondernemende Ma-student 2. De ondernemende Ma-docent 3. Ondernemendheid borgen in het onderwijs van Ma 4. Intensiveren van de samenwerking met het bedrijfsleven >
Een leven lang leren Het Mediacollege Amsterdam leidt op voor banen in de creatieve sector. Hybride vormen van deeltijdbanen en freelance opdrachten zijn hierbij in opkomst, de zogenoemde Slashies (‘/’). De verwachting is dat de student zijn leven lang zal leren, en meerdere banen zal hebben met een kortere looptijd.
Onderdeel van de beroepshouding Ondernemendheid is de kern van dit verhaal. Om zich te kunnen blijven onderscheiden moeten studenten lef en nieuwsgierigheid hebben, zich ontwikkelen om steeds nieuwe mogelijkheden en kansen te leren zien en benutten. Kortom, alle startende professionals dienen ondernemend te zijn ter voorbereiding op hun carrière. Op het Mediacollege Amsterdam willen we onze studenten hun eigen ondernemendheid laten ontwikkelen, als vast onderdeel van hun beroepshouding.
Het Ondernemersloket voor (oud-)studenten
Het Ondernemersloket Het loket biedt studenten en alumni die ondernemer zijn (of willen worden) een programma voor kennis en coaching, buiten het curriculum om. Waarom een Ondernemersloket? In schooljaar 2020-2021 is het Ondernemersloket gestart onder leiding van het projectteam Ondernemendheid. We kwamen erachter dat steeds meer studenten al tijdens hun opleiding bezig zijn met ondernemen of de ambitie hebben om na hun studie te gaan ondernemen.
Het Ondernemersloket bestaat uit een aantal onderdelen: 1. Online spreekuur Wekelijks is er een online spreekuur in MS Teams Ondernemersloket. Studenten van alle opleidingen en alle leerjaren kunnen hier vragen stellen via de chat. Twee ervaren docenten beantwoorden de vragen. 2. Coachingsprogramma Hieraan nemen circa 20 studenten deel die hebben aangegeven een concreet bedrijfsidee te hebben en een volgende stap te willen zetten. Zij leren in 5 online sessies van 90 minuten de verschillende kanten van ondernemen.>
3. Organiseren van events Om een bredere doelgroep dan alleen studenten te helpen met hun onderneming(splannen), organiseren we ook activiteiten voor alumni. Want we willen graag dat zij zich - ook na hun afstuderen- blijven ontwikkelen als mediaprofessional. Andersom is hun kennis en ervaring van grote waarde van ons, zij zijn immers aan het werk in de branche waar wij voor opleiden.
Vakgroep Ondernemersvaardigheden Onze docentenvakgroep Ondernemersvaardigheden is zeer actief en heeft voor een heldere, kwalitatief goede leerlijn gezorgd binnen Ma. De docenten hebben een gemeenschappelijke examenopdracht opgesteld en treden op als examinator bij elkaars opleidingen.
Stadsinitiatieven voor de toekomst Uit het onderzoek in 2019 en 2020 door het projectteam blijkt dat strategische langdurige samenwerking met broedplaatsen, sociaal-maatschappelijke initiatieven (zoals Rambler en Triple ThreaT) en partners als Diversion en sQuare belangrijk is voor het ontwikkelen van ‘stadsinitiatieven’. Ma investeert in dit soort samenwerkingen; hierdoor kunnen we in de toekomst grotere opdrachten aan, zowel bij Ma als op (pop-up) locatie. Vanwege corona konden er nog geen pilots plaatsvinden.