De flexibele school
Toekomstbestendig onderwijs is het strategische speerpunt van Ma. Deze doorlopende ambitie zorgt voor grote veranderingen binnen Ma. Het jaar 2020-2021 was het eerste schooljaar dat alle opleidingen ten minste het eerste leerjaar hebben ingericht volgens de Maatwerkstructuur. Deze structuur bestaat uit 4 periodes per schooljaar, de zogenaamde 4 modules, met ieder 5 units: de beroepsopdracht en 4 ondersteunende units. Daarnaast hebben de opleidingen nog 4 uur flex (flexibele ruimte) en 2 uur Studie Loopbaan Begeleiding (SLB).
Maatwerk Alle teams hebben zich dit jaar ingezet op het ontwikkelen, aanscherpen en verstevigen van de leerlijnen en het neerzetten van leerdoelen. Daarnaast hebben ze een onderwijscatalogus opgezet. Dat is hen ondanks corona gelukt! Tijdens de evaluatie met docenten en opleidingsmanagers geven alle opleidingen aan dat de maatwerkstructuur ervoor gezorgd heeft dat het onderwijs beter op elkaar is afgestemd, zowel binnen als tussen de opleidingen. Voor studenten is hierdoor meer context ontstaan: het onderwijs kent meer samenhang en 'klopt' met de werkelijkheid, het curriculum, de beroepsopdracht en de projecten zijn daardoor in vele gevallen een afspiegeling van de branche. >
Iteratief proces Maatwerk is een iteratief proces; na ieder schooljaar kan het onderwijs worden aangepast op basis van nieuwe inzichten die worden opgedaan in het team, tussen de opleidingen tijdens samenwerkingen en op basis van ontwikkelingen in het werkveld. Dat gebeurt ook al op kleinere schaal: door de overzichtelijke module- en unitstructuur kan elke module na de betreffende periode geƫvalueerd worden en verbeteringen direct doorgevoerd worden. Verschillende opleidingen typeerden module 3 dan ook als succeservaring, omdat hierin de ervaringen van modules 1 en 2 waren verwerkt. De modules werden ingericht zoals bedoeld en ze boden context door samenhang in de module en samenwerking tussen docenten. Hierdoor begrepen studenten beter waartoe en waarvoor ze bepaalde kennis tot zich namen.
MaMaatwerk in de praktijk
Gezamenlijke afstemming Daarnaast zijn in maart en april de eerste stappen in de Ma-brede afstemming en flexibilisering gezet door het gezamenlijk ontwikkelen van projecten in de beroepsopdracht of in ondersteunende modules. Door het standaardiseren van het curriculum kan uitwisseling tussen opleidingen makkelijker plaatsvinden. Op deze afstemmingsdagen werden bestaande samenwerkingen geƫvalueerd en geborgd en werden nieuwe samenwerkingen tussen opleidingen verkend en ontwikkeld. Formatief handelen Ook hebben de teams stappen gezet in formatief handelen: ontwikkelingsgericht lesgeven waarbij het leerproces van de student centraal staat. De teams oefenen hier nu mee en passen formatief handelen (in verschillende mate) toe. Alle opleidingen geven aan dat leerdoelen duidelijkheid en gezamenlijk houvast bieden en dat het de eigen regie van de student, differentiatie en flexibilisering stimuleert. Op dit moment wordt er consensus gezocht op het gebied van beleid en kaders. Op basis van deze uitkomsten ligt de focus voor volgend schooljaar op het gefaseerd en structureel doorvoeren van formatief handelen in de teams met voldoende handvatten en het verstevigen van de leerdoelen en het curriculum.
Wat we leren delen we aan elkaar De lessen die we trekken worden in 2021-2022 gedeeld in een uitgebreide evaluatie. Blijvend aandachtspunt is het faciliteren van ontwikkel- en afstemmingstijd voor docenten, gezien de werkdruk die zij al hebben. Succeservaringen en uitdagingen van de opleidingen worden in 2021-2022 (online) gedeeld en blijvend aangevuld!
De plus op je diploma Ten slotte verbeteren, bestendigen en breiden de teams samenwerkingen uit. Niet alleen in projecten, op unitniveau, maar kijken we ook waar we kunnen uitwisselen voor studenten, zodat we toewerken naar een gezamenlijk doel: bij Ma zorgen wij voor de plus op je diploma, afgestemd op de ontwikkelkansen van de student en de (blijvende) veranderingen op de arbeidsmarkt. MaMaatwerk kent drie uitgangspunten: 1. Maatwerk maakt samenwerking mogelijk tussen opleidingen en bundelt de krachten en expertise van de docenten. 2. De student heeft de ruimte om te verbreden en te verdiepen, wat leidt tot een duidelijke expertise waarmee de student als beginnend beroepsprofessional aan de slag kan gaan of kan doorstuderen. 3. Ma kan flexibel anticiperen op de dynamische ontwikkelingen in de markt, waarbij de basis behouden blijft. Ma kan snel inspelen op actuele ontwikkelingen in de markt en geeft met Maatwerk antwoord op toekomstig bestendig onderwijs zonder dat "alles weer helemaal om moet".