De excellente school

Het Mediacollege Amsterdam wil graag dat studenten investeren in hun eigen ontwikkeling. Niet alleen door braaf alle lessen te volgen, maar ook door iets extra’s te doen. Zich te verbreden of te verdiepen. Excellentie noemen we dat, onderwijs met een meerwaarde. Wij als school bieden hiervoor de mogelijkheid, met trainingen, projecten en talenttrajecten. De projectgroep Excellentie zorgt ervoor dat dit onderwerp een permanente plek krijgt in het onderwijs.

Waarom doen we dit? De arbeidsmarkt vraagt om werknemers met creativiteit, flexibiliteit, probleemoplossend vermogen, ondernemerschap en weerbaarheid. Studenten moeten dus meer leren dan alleen een ambacht. Daarnaast zijn sociale en communicatieve vaardigheden van groot belang. Voor de werknemers van morgen is continue scholing noodzakelijk om te blijven staan op de snel veranderende arbeidsmarkt.  Ma experimenteert al een aantal jaren met de begeleiding van studenten in diverse activiteiten zoals het speciaal ontwikkelde excellentieprogramma, bijzondere projecten, labs, leerbedrijven, practoraten en meer. >

Excellentie verankerd in het ondewijs Deze experimenten zijn zeer waardevol, maar de reikwijdte beperkt zich tot een relatief kleine groep studenten. We willen dat al onze studenten zich bewust zijn van de mogelijkheden tot excelleren binnen het onderwijsprogramma en daarbuiten.

Door studenten én de rest van de organisatie te laten ervaren wat de meerwaarde van excellentietrajecten en -projecten is, wil de projectgroep Excellentie ervoor zorgen dat excellentie verankerd raakt binnen het onderwijs.

Excellent onderwijs op afstand

Studenten maken content voor lifestylemerk BALR. Alles mag en alles kan. Studenten van de opleidingen Mediavormgever, Audiovisueel en Ruimtelijk vormgever kregen van lifestylemerk BALR. de opdracht om nieuwe content te maken voor hun Instagramkanaal (@balr). In februari 2020 gingen vier teams aan de slag. De studenten kregen hiervoor de beschikking over de BALR.-studio plus alle BALR.-kleding en -accessoires. De opdracht was ruim, heel ruim. Studenten werden uitgedaagd om volledig out-of-the box te denken en zich van hun meest creatieve kant te laten zien. Ze konden zelf een model regelen voor de shoot of juist props meenemen om te gebruiken voor de aankleding van de set. Alles was mogelijk! Iedereen werkt met elkaar samen Om zich op deze dag voor te bereiden kregen de studenten begin februari een briefing. En voorafgaand aan de shoot was er tijd voor een rondleiding door het hoofdkantoor van BALR. Hier zitten verschillende disciplines letterlijk naast elkaar. Ontwerp, prototyping, marketing, contentproductie, social media, influencer marketing, wholesale en e-marketing: iedereen werkt met elkaar samen en dit leidt tot interessante kruisbestuivingen. >

Nieuwe input is belangrijk Volgens Thomas Burssens, Social Media Manager, zijn studenten van groot belang voor BALR. Zij hebben nieuwe ideeën en kijken soms net anders tegen een merk aan. Zo werkte een team met een voetbal aan een visdraad. Daar hadden ze bij BALR. nog niet eerder aan gedacht. Grote fotoshoot En het blijft niet bij deze ene opdracht, want in het voorjaar staat er een grote fotoshoot gepland in samenwerking met BALR. en het Porsche centrum in Eindhoven; ook daar zullen onze studenten een bijdrage aan leveren en zal de projectgroep Excellentie de organisatie op zich nemen. Naar aanleiding van MaTalks Deze opdracht is een vervolg op een optreden van BALR.-oprichter Demy de Zeeuw bij MaTalks op het Mediacollege Amsterdam. Bij deze talkshow worden ondernemers uitgenodigd om met studenten te praten over successen en tegenslagen, om zo de ondernemendheid van studenten te stimuleren. De contacten met Demy de Zeeuw werden door de projectgroep Excellentie opgepakt om dit nieuwe project te realiseren. De groep heeft trainingen vooraf verzorgd, en de pitches en de shoot begeleid.

Aan de slag in de BALR.-studio met alle kleding en accessoires